CRM-system

CRM-system
En uundværlig tilføjelse til din virksomhed

Hvis du ejer en virksomhed, eller hvis du arbejder som salgschef, kender du sikkert til begrebet ‘CRM’. Men hvad er CRM egentlig, og hvorfor er det vigtigt for din virksomhed at have fokus på det?

I dette blogindlæg vil vi forsøge at svare på alle de relevante spørgsmål om CRM-systemer, og forklare alt hvad der er værd at vide, om det praktiske og funktionelle system.

Hvad betyder CRM?


CRM er en forkortelse af Customer Relationship Management, og et CRM-system har til formål at samle al information om nuværende og potentielle kunder. På den måde får virksomhederne et glimrende udgangspunkt i forhold til at pleje forretningsforbindelser, samt at bygge bedre relationer til kunderne.

Ved at samle kundeinformation, kundedata, leads, og salgsmuligheder på ét sted, gør et CRM-system det muligt at tilgå relevant og opdateret data nemt og hurtigt.

Hvad er et CRM-system, og hvordan fungerer det?

Customer Relationship Management er i virkeligheden en forretningsstrategi for hele ens virksomhed. Strategien er designet til at øge omsætning og effektivitet, samtidig med at man øger kundeplejen. Filosofien er ganske enkel – Det handler om at sætte kunderne først.

Det gør man altså ved hjælp af et CRM-system, hvor man samler al kundeinformation ét sted. På den måde kan virksomheden danne sig et komplet billede af de enkelte kunder i realtid. Når man har indblik i kundens info og opførsel, giver det medarbejderne med kundekontakt muligheden for at træffe hurtige og velbegrundede beslutninger om salg, kundeservice og marketingkampagner.

Når virksomheder kigger på hver enkelt transaktion med kundens øjne, er det svært ikke at levere en bedre oplevelse for kunderne, hvilket giver en øget kundeloyalitet. En høj kundeloyalitet er meget vigtigt, fordi næsten al forretning starter med de gode kunderelationer.

I takt med at virksomheder vokser, er hver enkelt transaktion ikke længere ‘bare’ en udveksling mellem køber og sælger. Ved de loyale kunder, kommer der efterhånden masser af forbindelser og relationer at holde styr på.

Når man får et voksende forretnings- og kundenetværk, øger det behovet for at kunne dele kundeinformation på tværs af teams i virksomheden. Og det er her, at et CRM-system kommer ind i ligningen.

For når man via et CRM-system gør kunde-dataen synlig og nemmere tilgængelig, ved at samle den ét sted, bliver det meget nemmere at finde ting som kontaktinformationer, leads samt købs- og service-historik for de enkelte kunder. På den måde får medarbejderne langt bedre muligheder for at bygge stærke kunderelationer, som i sidste ende gavner forretningen.

Hvorfor er Customer Relationship Management vigtigt for din virksomhed?

Customer Relationship Management er vigtigt for en virksomhed, fordi kunderelationer og loyalitet betyder meget. Og et CRM-system kan være en afgørende faktor, når det kommer til skabe bedre kunderelationer og loyalitet. For i nutidens globale samfund er der stor rift om kunderne.

Som forbruger kan man som regel vælge mellem en lang række virksomheder, når man har kastet kærligheden på et produkt eller en ydelse. Derfor er det enormt vigtigt, at man møder kundernes forventning, og holder dem tilfredse. Ellers handler de bare et andet sted næste gang.

Hos de mindre virksomheder vil et CRM-system være en god mulighed for at samle al data ét sted. Samtidig kan man også gøre dataen tilgængelig fra alle devices. Når virksomheden vokser, vil et CRM-system få flere funktioner, og blive endnu mere relevant. Funktionerne vil gøre det nemmere for alle de ansatte at arbejde sammen på tværs af virksomheden, få indblik i kundeadfærden, samt et generelt bedre overblik over forretningen.

Virksomheder kan i dag håndtere deres kundeinformation på en lang række forskellige måder. Nogle virksomheder bruger Google Docs og Sheets, mens andre måske bruger en smartphone som altid er ved hånden. Nogle bruger måske endda en helt gammeldags løsning i form af en notesblok.

Det kan alt sammen være gode og brugbare løsninger, men de kan også blive sat under pres, når virksomheden vokser. Når netværket af kunde- og forretningsforbindelser bliver større og mere komplekst, vil denne type løsninger få det ganske svært.

Hvis din virksomhed står i sådan en situation, eller hvis den er meget nær, bør din virksomhed overveje et CRM-system. Det vil sikre, at jeres data opbevares samlet, at det opdateres løbende og at det er tilgængeligt for alle.

Hvilke fordele er der ved et CRM-system?

Virksomheden ejer relationerne

Med et CRM-system er det virksomheden, som ejer kundeoplysningerne, i stedet for den enkelte medarbejder. Dermed risikerer man ikke, at kunder følger med sælgere over i eventuelt nye jobs. Samtidig har man et komplet overblik over, hvad der er blevet sagt og gjort, samt hvem der har gjort det.

Du skiller dig ud som udbyder

Når kunder oplever at en ydelse eller et produkt koster det samme uanset udbyderen, kommer et andet aspekt i spil. I sådanne tilfælde vælger kunden selvfølgelig den udbyder, de oplever som værende bedst. Et CRM-system gør, at det bliver nemmere at have med din virksomhed at gøre, og at I holder hvad I lover.

Få bedre kundeoplevelser og markedsføring
Kunder er ikke ‘bare’ kunder. De er også ambassadører for din virksomhed. Hvis de har en dårlig oplevelse, vil de formentlig fortælle om det til andre de kender. Og det samme vil selvfølgelig gøre sig gældende, når de har en god oplevelse. Customer Relationship Management er derfor et vigtigt element, når det kommer til at forbedre kunde-håndteringen, så man skaber flere gode kundeoplevelser. På den måde er Customer Relationship Management med til at skabe billig og effektiv markedsføring, ved hjælp af et kunde-ambassadørkorps.
Forstå kundernes behov og agér hurtigere
Det er ingen hemmelighed, at det er en stor fordel for virksomheder, når de har godt styr på deres kunder. På trods af det, er der mange virksomheder, der mangler vigtig indsigt i deres kunder. Med et CRM-system har du al infoen på ét sted, og kan derfor nemmere arbejde videre med den viden.
Gode kunderelationer sælger mere
Det er både billigere og nemmere at fastholde ens eksisterende kunder, end det er at skaffe nye. Uanset hvor gode produkter man har, eller hvor billigt man sælger dem, så hjælper det ikke noget, hvis man har dårlige kunderelationer. En kunde er meget mere end ‘blot’ et salg. Hvis man varetager hver kunde med nøjsomhed vha. af CRM-system, vil man have større sandsynlighed for at skabe en længerevarende og loyal kunde.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Navn*
Email*
Tilmeld til nyhedsbrev?*

Skal vi hjælpe jer med CRM-systemer?

Hvis din virksomhed skal bruge hjælp til opsætning og implementering af et CRM-system, hjælper vi hellere end gerne hos Obtain Group. Vi har over 25 års erfaring med at støtte vores kunder med løsning af forretningskritiske udfordringer og forbedringer, applikationsudvikling og applikations management support.

Vi kan hjælpe jer med at sætte det op på den bedst mulige måde, og vi sørger for, at I bruger softwaren optimalt bl.a. ved hjælp af integrationstest og automatiseret regressionstest.

Hos Obtain Group sætter vi en stor ære i, at vores kunder inden for applikationssupport og applikationsudvikling har været kunder i mere end 10 år. For det siger os, at vi gør noget rigtigt.

En af grundene, udover kompetente specialister, er at vi går længere, er mere fleksible end de fleste, og ikke efterlader vores kunder med uløste problemstillinger.

Kontakt os i dag for at få et uforpligtende tilbud på hjælp til CRM-systemer, og så finder vi en løsning, der passer til jer.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *