Ny bogføringslov – Digital bogføring
Administrerende Direktør, Obtain Group
Så er 2024 i gang og med det, også nye regler for digital bogføring for de virksomheder, der skal aflægge regnskab efter årsregnskabsloven.
Krav fra erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen fastsatte i februar 2023 krav til virksomhedernes standard bogføringssystemer. Det omfatter bl.a. krav til bilagsopbevaring, IT-sikkerhed og automatisering.
Pr. 1. juli 2024 skal virksomheder bogføre alle deres transaktioner og opbevare bilag i et digitalt bogføringssystem, så derfor skal virksomheder bruge et digitalt bogføringssystem, som er eller kan godkendes af Erhvervsstyrelsen.
Se om jeres bogføringssystem er på listen over godkendte systemer > Se listen her.
Virksomheder, der anvender et specialudviklet digitalt bogføringssystem, er selv ansvarlige for at sikre, at systemet opfylder kravene. Kravene til specialudviklede systemer er offentliggjort i loven om “Bekendtgørelse om krav til virksomheders digitale bogføringssystemer der ikke er registreret efter bogføringsloven”
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.
Se Erhvervsstyrelsens guide til hvordan du opfylder de 5 krav til dit bogføringssystem
Hvilke ERP-systemer er på listen?
Inden for Microsoft Dynamics er Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management samt Business Central Cloud på listen og du behøver ikke at foretage dig yderligere.
Hvis I fortsat er på Dynamics AX, NAV eller Business Central On-premise, skal der nogle tilretninger til, for at I kan efterleve Erhvervsstyrelsens krav til digital bogføringssystem.
Kører I Business Central On-premise, kan Continias produkter hjælpe med mange af de funktioner, der stilles krav til, bl.a.:
- Digital fakturahåndtering
- E-faktura
- Automatisering og digitalisering af udgiftsprocesser
- Automatisk bankkontoafstemning.
Læs mere i Continias guide line her.
Hvordan skal du forholde dig til den nye bogføringslov > bilagsopbevaring i Dynamics AX
Standard funktionaliteten i Dynamics AX gør dig i stand til at gemme dine bilag i din ERP-løsning. Dog er det ikke nok til at opfylde det nye krav om bilagsopbevaring, da man også skal kunne se bilaget ud fra de bogførte posteringer i finansen. I Obtain Group har vi lavet en løsning til Dynamics AX , så du enkelt og sikkert kan håndtere dine bilag i din ERP-løsning, så du kan overholde de nye regler.
Med vores løsning kan du både håndtere bilag relateret til følgende kladder:
- Finanskladde
- Indgangsbog
- Fakturakladde
- Anlægskladden
- Projekt kladde (omkostninger)
Rent praktisk gemmer man pdf dokumenterne i en folder, som man så kan indlæse automatisk i de ovenstående kladder.
Vil du høre mere om denne løsning, så kontakt os.
* Kilde: Erhvervsstyrelsen – https://erhvervsstyrelsen.dk/fortegnelse-over-registrerede-bogfoeringssystemer
Kontakt Michael Klahsen
Administrerende Direktør, Obtain Group
Hvis du ønsker at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer.
Hold dig opdateret med branche-relevante nyheder ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev!
Gå ikke glip af relevante branchenyheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag relevante branchenyheder et par gange om året.