Ny bogføringslov – Digital bogføring

Michael Klahsen

Administrerende Direktør, Obtain Group

Så er 2024 i gang og med det, også nye regler for digital bogføring for de virksomheder, der skal aflægge regnskab efter årsregnskabsloven.

  

Krav fra erhvervsstyrelsen

Erhvervsstyrelsen fastsatte i februar 2023 krav til virksomhedernes standard bogføringssystemer. Det omfatter bl.a. krav til bilagsopbevaring, IT-sikkerhed og automatisering. For at sikre at disse systemer lever op til kravene skal udbyderne anmelde deres systemer til Erhvervsstyrelsen, så de kan blive registrerede.  

Pr. 1. juli 2024 skal virksomheder bogføre alle deres transaktioner og opbevare bilag i et digitalt bogføringssystem, så derfor skal virksomheder bruge et digitalt bogføringssystem, som er godkendt af Erhvervsstyrelsen.

Er jeres bogføringssystem på listen over godkendte systemer? Se listen her.

Virksomheder, der anvender et specialudviklet digitalt bogføringssystem, er selv ansvarlige for at sikre, at systemet opfylder kravene. Kravene til specialudviklede systemer forventes at blive offentliggjort i begyndelsen af 2024*.

Hvilke ERP-systemer er på listen?

 

Inden for Microsoft Dynamics er Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management samt Business Central på listen og du behøver ikke at foretage dig yderligere. 

Hvis I fortsat er på Dynamics AX eller NAV, skal der nogle tilretninger til, for at I kan efterleve Erhvervsstyrelsens krav til digital bogføringssystem. 

 

Hvordan skal du forholde dig til den nye bogføringslov > Dynamics AX

  

Standard funktionaliteten i Dynamics AX gør dig i stand til at gemme dine bilag i din ERP-løsning. Dog er det ikke nok til at opfylde det nye krav om bilagsopbevaring, da man også skal kunne se bilaget ud fra de bogførte posteringer i finansen. I Obtain Group har vi lavet en løsning til Dynamics AX , så du enkelt og sikkert kan håndtere dine bilag i din ERP-løsning, så du kan overholde de nye regler.

Med vores løsning kan du både håndtere bilag relateret til følgende kladder:

  • Finanskladde
  • Indgangsbog
  • Fakturakladde
  • Anlægskladden
  • Projekt kladde (omkostninger)

Rent praktisk gemmer man pdf dokumenterne i en folder, som man så kan indlæse automatisk i de ovenstående kladder.

  

Vil du høre mere om denne løsning, så kontakt os.

Kontakt Michael Klahsen

Administrerende Direktør, Obtain Group

Hvis du ønsker at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer. 

Vent ... Der er mere!

Hold dig opdateret med branche-relevante nyheder ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev!

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af relevante branchenyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag relevante branchenyheder et par gange om året. 


Scroll to Top