D365 Business Central vs. D365 Finance & SCM

Emma
Emma

Microsoft tilbyder to forskellige ERP-løsninger under Dynamics 365 paraplyen: Dynamics 365 Business Central og Dynamics 365 Finance & Supply Chain ManagementBegge Løsninger leverer omfattende funktionaliteter til virksomhedsadministration, men der er forskelle på de to løsninger, som kan være afgørende for valget af ERP til din virksomhed. 

Denne artikel forklarer forskellene på de to løsninger, således at du forhåbentlig bliver lidt klogere på, om du skal vælge D365 Business Central eller D365 Finance & Supply Chain Management.

Indholdsfortegnelse

Hvad er Dynamics 365?

Dynamics 365 består af en masse forskellige cloud-baserede forretningsapplikationer (apps) samlet på én platform. Applikationerne omfatter blandt andet ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management), salg og service og AI løsninger.

Alle applikationerne i dette Dynamics 365 økosystem kan integreres og dermed snakke sammen på tværs. Dette skaber tværfunktionalitet og sammenhæng mellem virksomhedens mange processer

Credit to: Vadim Korepin, PhD, Senior Functional Architect for Microsoft Dynamics F&O

To ERP-løsninger

Skal du vælge D365 Business Central eller D365 Finance & Supply Chain Management?

Blandt de mange applikationer der udgør Dynamics 365 er to ERP-løsninger:

  • Dynamics 365 Business Central (tidligere Dynamics NAV)
  • Dynamics 365 Finance and Supply Chain Management (tidligere Dynamics AX)

For at blive klogere på hvilken løsning der passer bedst til din virksomhed, vil de begge blive uddybet i de næste afsnit.

Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central sørger for kontinuitet i virksomheden med en skybaseret ERP-løsning, der forbinder dine team med en enkelt løsning. Man opnår en forbundet løsning indenfor økonomistyring, salg og marketing, salg og levering, logistik, projektstyring, servicestyring og produktion, så man kan samarbejde på tværs af teams og levere resultater hurtigere.

Business Central er en komplet ERP-løsning til virksomhedsadministration, og er den nyeste version af det, der tidligere hed Dynamics NAV og Navision.

Business Central er en rigtig god og omfattende løsning til virksomhedsadministration for specielt små og mellemstore virksomheder, dvs virksomheder med mindre end 500 medarbejdere eller med op til 250 pc’er. Business Central kan dog sagtens bruges af virksomheder med mere end 500 ansatte. Spørgsmålet om hvorvidt Business Central passer til din virksomhed omhandler i højere grad forretningsbehov.

Samtidig har Business Central den store styrke, at det spiller sammen med Microsofts andre programmer, som eksempelvis PowerBI og Microsoft 365. Det giver en god og agil synergi-effekt i virksomheden, at disse, for mange virksomheder vitale, systemer spiller godt sammen.

Business Central kan både installeres on-premise, altså lokalt eller som en cloud-løsning, hvilket vil sige, at man bruger den i skyen, og ikke via en traditionel klient, der installeres på computeren. Business Central er en SaaS-løsning (Software as a Service), hvor man via abonnement betaler en månedlig ydelse per bruger. 

Med Business Central får man en omfattende ERP-løsning, som giver indsigt i forretningsprocesserne og overblik over virksomhedens mange arbejdsgange.

Med Business Central som jeres ERP-system, er det samtidig slut med at lave flere store investeringer i ERP- og økonomisystemer. Business Central bliver nemlig opdateret flere gange om året. Og hvis med en cloud-løsning af systemet, sker den opdatering helt automatisk. Dermed er man sikret, at man altid kører med den nyeste version, uden at skulle betale ekstra.

Samtidig er Business Central nem at tilrette til forskellige virksomheder, alt efter størrelse og behov. Man kan nemt udvide i bruger-antal, funktioner og IT-løsninger, hvilket giver stor fleksibilitet.

"Med Business Central får man en mere effektiviseret hverdag, hvor dataen kan flyde frit mellem de forskellige forretningssystemer i virksomheden. Business Central er således en løsning, som kan effektivisere ens virksomhed markant, og dermed skabe bedre resultater på bundlinjen."
Bo Brinkmann
CEO hos Obtain Group

Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management

Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management er udviklet til de helt store virksomheder og koncerner. Den er efterfølgeren til Microsoft Dynamics AX, som før det hed Axapta.

Med Finance & Supply Chain Management får du overblik og indsigt hele vejen rundt, når det kommer til forsyningskæden i din virksomhed. Finance & Supply Chain Management kan imødekomme store og komplekse behov hos globale produktions- og distributionsvirksomheder. Systemet gør det for eksempel muligt, at arbejde med sammenhængende aktiviteter relateret til driften. På den måde kan produktions-parametrene for de enkelte produkter optimeres.

Ligesom Business Central kan Finance & Supply Chain Management hostes både lokalt eller i skyen. Løsningen er ligesom Business Central også en løsning, som nemt kan integreres med andre af Microsofts applikationer. 

Fleksibelt

Med uovertruffen fleksibilitet er Finance & Supply Chain Management tilgængelig både som en cloud-tjeneste, installeret som en lokal database eller som en hybrid løsning. Virksomheder får dermed muligheden for selv, at bestemme hvilken model der passer til deres ønsker.

Integrerbart

Finance & Supply Chain Management tilbyder en bred vifte af forskellige moduler, som let kan tilpasses. Finance & Supply Chain Management er markedets mest avancerede ERP-løsning og kommer med integrations muligheder, som let kan integrere med eksterne værktøjer.

Velfungerende

Microsoft udvider konstant funktionaliteten, og har bygget et enormt samarbejde med eksterne leverandører, som giver et stort udvalg af add-ons. De eksterne leverandører, som Microsoft har samarbejder med, har alle krav til at deres værktøj altid virker med Finance & Supply Chain Management. Dette giver virksomhederne enorm ro til opgradering, da integrationen virker og er veldokumenteret.

Selvom Dynamics 365 Finance og Dynamics 365 Supply Chain Management udbydes som to separate applikationer, skal man altså købe begge for at få udbytte af løsningen. Derudover er det også en klar anbefaling, at man i den størrelse virksomhed også køber Dynamics 365 Project Operations og Dynamics 365 Commerce. Med disse 4 applikationer får man et fleksibelt og skalerbart ERP-system, som kan imødekomme de mange komplekse processer hos store virksomheder. 

Når man har en stor virksomhed, vil Finance & Supply Chain Management dermed være en løsning, som indeholder alt det I skal bruge. Både for at forbedre økonomiske resultater, samtidig med at man minimerer omkostninger i forsyningskæden. 

Inden du læser videre... Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Synes du at denne artikel er brugbar? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og gå dermed ikke glip af andre relevante artikler og nyheder.

Centrale forskelle på Business Central og Finance & Supply Chain Management

Skal du så vælge D365 Business Central eller D365 Finance & Supply Chain Management?

Før at du kan tage et valg, skal du have følgende med i dine overvejelser:

Hvor stor er min virksomhed?

Dynamics 365 Business Central henvender sig primært til små og mellemstore virksomheder. Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management derimod henvender sig primært til store virksomheder. Microsoft har sat nogle tal på dette. Ifølge Microsoft egner Business Central sig til virksomheder med op til 500 medarbejdere, og hvis man har flere end 500, bør man vælge Finance & Supply Chain Management. Dette er dog en simplificering, da det i højere grad handler om hvilke funktionaliteterne og krav, man har som virksomhed. 

Hvilke funktionaliteter har jeg brug for? 

Hvis du har en stor global virksomhed med komplekse forsyningskæder, interne aktieoverførsler, avanceret transportstyring, blandet produktion mm. vil du højst sandsynligt skulle vælge Finance & Supply Chain Management som ERP-løsning til din virksomhed. 

Hvis ovenstående ikke er en del af din virksomheds forretningsprocesser, vil Business Central være mere end tilstrækkelig.

Det er også værd at have in mente, at man kan udvide funktionaliteten af Business Central med tillægs-applikationer (extensions), eller ved at få en Dynamics 365 partner til at udvikle for dig. En Dynamics 365 partner som os fx 😉

Hvad er jeg villig til at betale?

Generelt skal man regne med at betale mere for Finance & Supply Chain Management end Business Central, hvis man udelukkende tager højde for standard funktionaliteterne. Ofte vil det dog ikke være tilstrækkeligt, da alle virksomheder har noget der gør dem unikke, som ikke er en del af standard løsningen. Omkostningerne er dermed svære at gøre op, da det i høj grad afhænger af hvor meget tilpasning der skal laves.

Andre forskelle der kan have betydning for din beslutning

  • Sporbarhed
    I Business Central spores varer ved hjælp af batch- eller serienumre, hvilket for mange virksomheder er en ideel måde. Hvis det imidlertid ikke er tilfældet for din virksomhed, tilbyder Finance & Supply Chain Management yderligere overvågning via et identifikationsnummer, som tildeles dine paller.
  • Antallet af transaktioner
    Behandler din virksomhed flere hundrede tusinde transaktioner årligt, eller endda månedligt, så vil  Finance & Supply Chain Management måske i højere grad leve op forventningerne i din organisation. Dette skyldes større analytisk kapacitet. Du skal dog være opmærksom på, at Business Central sagtens kan håndtere flere tusinde transaktioner og derfor opfylder de fleste virksomheders behov.
  • Koncern med mange udenlandske datterselskaber
    Begge Dynamics 365 ERP-løsninger vil uden tvivl hjælpe dig med at administrere din virksomheds finansielle transaktioner i forskellige valutaer og lokal lovgivning, og dermed hjælpe med overholdelse af skatteregler og offentlige krav. Forskellen på de to løsninger er, at Business Central er begrænset til 16 separate lande versioner, mens Finance & Supply Chain Management kan håndtere 30 i en og samme løsning.

Konklusion: D365 Business Central eller D365 Finance & Supply Chain Management?

Begge ERP-løsninger kan på hver deres måde bidrage til at optimere din virksomheds forretningsprocesser og drift. Der er desværre ikke et enkelt svar på, om du skal vælge D365 Business Central eller D365 Finance & Supply Chain Management. Denne artikel har dog forhåbentlig hjulpet til en forståelse af forskellene og lighederne mellem de to.

Hvis du stadig er i tvivl, eller bare har et par opklarende spørgsmål til, hvorivdt du skal vælge D365 Business Central eller D365 Finance & Supply Chain Management, er du meget velkommen til at kontakte os, ved at udfylde nedenstående kontaktformular. 

Kontakt Bo

CEO hos Obtain Group

For at høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig med ERP

Vent ... Der er mere!

Hold dig opdateret med branche-relevante nyheder ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev!

Alexander

Freelance konsulent vs. fastansat?

Hvad skal du vælge til dit næste større IT transformationsprojekt: en freelance konsulent eller en fastansat?​ Mød vores Sourcing direktør Alexander her i videoen. https://vimeo.com/743008101

Læs mere »
venter på store IT-konsulenthuse
Emma

Slut med at vente på IT-konsulenthuse

Indholdsfortegnelse Store organisationer er mindre agile Du behøver ikke et IT-konsulenthus med en kæmpe organisation for at holde dine forretningsapplikationer kørende. Faktisk kan det typisk

Læs mere »